Vanaf nu wordt alles beter – Maartje Willems | Recensie

Vanaf nu wordt alles beter - Maartje Willems

“Waarmee vul ik in godsnaam mijn Instagram-account?”, prijkt op het omslag van Vanaf nu wordt alles beter door Maartje Willems. Niet alleen dé vraag voor de moderne dertiger/eind-twintiger, maar ook een persoonlijk strugglepuntje. Aangevuld met westerse levenvragen als “waarom verstop je eten voor jezelf?” belooft dit boek een feest der herkenning te worden voor iedereen rond de 30. Aangevuld met vrolijke illustraties en een cover die gezien mag worden lijkt dit een must-read voor de (vrouwelijke) millenial en laat ondergetekende nou precies tot de juiste doelgroep behoren.

Dertigersdillema’s.

Dat Maartje Willems de lachers op haar hand heeft, blijkt nog in het voorwoord. De eerste struggle wordt daar al beschreven, namelijk de titel van dit boek. De humorvolle zin “We slepen ons er wel doorheen” wordt beschreven als eerdere titel van dit boek. Dit zal bij veel jonge (en oudere) mensen een glimlach op het gezicht veroorzaken, want is dat niet iets wat ieder zo nu en dan tegen zichzelf zegt? Na het voorwoord werd de boodschap van de columns onduidelijker. Maartje Willems beschrijft een aantal rake analyses. Ze benoemd het hebben van grootste plannen, maar er eigenlijk geen één echt uitvoeren. De illusie van make-up en contouren, de aantrekkingskracht van foute mannen en de tien geboden van de Notorious B.I.G.. Zo nu en dan herkenbaar, maar regelmatig ook heel persoonlijk voor de auteur. De herkenbare onderwerpen zijn grappig. Een beschrijving van een herkenbare situatie, met vaak een leuke illustratie. Zo nu en dan met goede tips. Zo is de Irish Goodbye eentje om te onthouden en ook de negen tips om over een foute man heen te komen zijn het lezen waard.

Ik deed een Irish Goodbye, dan verdwijn je ineens zonder iemand iets te zeggen. Het werkt als een trein, omdat niemand aan je shirt trekt, je een biertje in je hand duwt en zegt: hierna gaan we karaoken!

Over zijn algemeenheid is dit echter geen boek met tips, het boek blijft hangen in persoonlijke beschrijvingen met een humoristische noot. Soms grappig, soms net niet. Het doet mij af en toe verwonderen wat de boodschap van dit boek is. Zo beschrijft het hoofstuk “Een nieuw decennium, een nieuwe identiteitscrisis” als mogelijke oplossing het plaatsen van een pols-tatoeage met “Is dit wat ik wil”? Een boodschap die in een later hoofdstuk weer terug komt, dat een rode draad lijkt te worden in het boek. Maar dat gebeurt niet. De verschillende hoofdstukken zijn veelal onafhankelijk.

Hoewel Maartje Willems al in de intro beloofd dat dit geen gids voor het leven is, noch een sarcastisch zelfhulpboek, hadden rake tips dit boek aantrekkelijker kunnen maken. Nu leest het makkelijk weg, en maakt zo nu en dan aan het lachen. Maar het is geen boek om er nog eens bij te pakken. Geen bijbel die je terugleest om je te herinneren “Wat dacht Maartje hier ook alweer over? “. Leuk, maar niet hilarisch. Grappig, maar niet memorabel. Het sarcasme spat er zo nu en dan vanaf, zoals bijvoorbeeld in het hoofdstuk “omgaan met holbewoners”, maar een echt goede tip wat te doen in deze situatie ontbreekt. Niet het doel van dit boek, maar had de hele boodschap wel sterker kunnen maken.

Mocht je niet aangeraakt willen worden, kleed je dan van top tot teen aan en ga vooral in hoeken staan. Leun lekker tegen een muurtje aan zodat meer dan vijftig procent van je lichaam is beschermd. De resterende negenentwintig procent kun je beschermen met je armen. Drankjes bestellen aan iemand anders overlaten, geen make-up opdoen en de hele avond lekker chagrijnig kijken. Succes gegarandeerd.

En ohja, het is nog steeds niet duidelijk waar deze dertiger haar Instagram-account mee kan vullen. Heb ik dat gemist?

Meer lezen?
Fransinda van de Dutch Reading Society bleek enthousiast. Woensdag verschijnt een recensie bij Patricia (Eén van mijn favoriete hardloopbloggers!)