Recensie: Verborgen – Karin Slaughter

Van de allerliefste Liesbet kreeg ik niet zo lang geleden het boek Verborgen door Karen Slaughter. Veel gehoord al, over deze thrillerauteur, maar een boek van haar had ik nog nooit gelezen. Een beetje intimiderend vond ik deze dikke pil ook wel, want 467 pagina’s lees ik meestal niet al te vlotjes uit. Kan deze Queen of Crime een nieuwe lezer voor zich winnen?

Het is de verraderlijkste zaak uit zijn carrière. Dat beseft Will Trent zodra hij het verlaten pakhuis in Atlanta binnengaat, en het dode lichaam van een ex-politieagent aantreft.

Van het lijk lopen bloederige voetsporen weg die erop wijzen dat een ander, mogelijk vrouwelijk slachtoffer, is meegenomen… om vervolgens spoorloos te verdwijnen. Het pakhuis is eigendom van een beroemde basketbalspeler – een lokale held die de duurste advocaten heeft ingehuurd, en die een aanklacht wegens verkrachting heeft weten te ontduiken.

Voor Will – en voor patholoog-anatoom Sara Linton – wordt het nóg erger. Een vondst op de plaats delict onthult een verband met Wills ingewikkelde verleden… de gevolgen zullen zijn leven overhoop halen en ook dat van zijn dierbaren, zijn collega’s en de mensen op wie hij jacht maakt.

Wie is Will Trent?

De eerste drempel die ik moet overwinnen aan begin van dit verhaal is het leren kennen van de karakters. Verborgen is namelijk al het achtste deel met Will Trent in de hoofdrol, maar voor mij was dit het eerste boek in de serie waar ik inval. In eerste instantie zorgde dat voor wat verwarring. Als Will Trent onderzoek moet doen naar een moord waar een politieman dood aangetroffen is, ontdekt hij al snel dat deze zaak mogelijk wat ingewikkelder is dan gedacht. Over Karen Slaughter las ik al eerder dat ze de meest intense misdrijven weet te beschrijven en in dit boek was dat zeker waar. Realistisch en geloofwaardig schetst Slaughter de levens van kwetsbare slachtoffers, maar wat ik misschien nog wel mooier vindt is de zwarte stem van de heldenpersonages. Geen karakter in dit boek zit slechts simpel in elkaar, ze hebben allen een verhaal en ik kan me alleen maar voorstellen hoe de lezers dat de voorgaande delen hebben mogen ervaren.

Hoewel de misdaden gruwelijk zijn, en de gebeurtenis niet één-twee-drie kan worden opgelost is dit boek niet rete-eng. En dat vind ik best wel fijn, want ik heb niet zo’n hoge creepy-grens.

dsc_1544

Meest moeizame liefde ever (?)

In Verborgen staat ook de liefde tussen Will en Sara centraal. Ik ben een groot YA-verslinder, dus ik best wat moeizame liefdes gewend. Maar die liefde tussen Will en Sara is op een heel ander niveau ingewikkeld. Op een volwassen niveau zal ik willen zeggen. Met echte grote mensen problemen en trauma’s. En dat is óók hele heavy shit in dit verhaal. Er komt ook nog een stoorzender uit Will’s verleden opdagen, en daar wordt de relatie zeker niet makkelijker op.

Een prachtig cadeau heb je me gegeven Liesbet, ik heb kennisgemaakt met een nieuw auteur waar ik absoluut meer van zou willen lezen. Een spannende dikke pil, waar de karakters naar meer smaken en de gruwels écht om te gruwelen zijn.

Verborgen – Karen Slaughter – Harper Collins – 19,95 – cadeautje van Liesbet