Recensie: Daar heb je vrienden voor – Astrid Harrewijn

Als een blije puppy hypete ik over Drie vrienden, een huis (en een klusjesman). Dit boek had werkelijk alles waar ik intens gelukkig van werd. De volwassen hoofdpersonen waren een heel welkome afwisseling van de tieners waar ik normaal over lees. De museumwereld waar Noor werkt, vond ik intens interessant. En dan de vriendschap en relaties in het boek, de sfeer was heerlijk en ik was meer dan enthousiast toen Daar heb je vrienden voor op de mat viel. Dezelfde setting, maar een andere hoofdpersoon. Zou dit deel net zo goed bevallen?

Een humoristische vriendenroman over de grote keuzes in het leven – en hoe verleidelijk het is om die voor je uit te schuiven
Stoer en aantrekkelijk wil hij zijn, stoffig en degelijk is hij. Joost, veertig, ongehuwd, schrijver, kunsthistoricus en archeoloog; werkzaam bij het Rijksmuseum en de Universiteit van Amsterdam. Een verblijf van twee maanden in Rome, waar hij werkt aan een boek over keizer Augustus, zorgt voor de ommekeer. Hij beseft dat de tijd niet stilstaat en dat hij een beetje moet doorpakken als hij wil dat er ooit iets verandert. In een moment van overmoed laat hij zich een nieuwe look aanmeten – wie weet volgt de rest dan vanzelf? Terug in Nederland ziet het leven er helaas toch wat anders uit dan in de Italiaanse zon. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden wordt hij op één dag twee keer ontslagen en raakt hij verstrikt in een geheim genootschap en een mysterieus raadsel. Maar wat hem het meest uit zijn slaap houdt, is het besef dat hij een kind wil. Zijn vrienden wijzen hem fijntjes op de logische consequentie waar hij zelf nog voor terugschrikt: wil je een kind, dan heb je een vrouw nodig…

In het hoofd van Joost, dat hoeft voor mij niet zo

Ik vond het zo’n lieve man, die Joost. Vond zeg ik min of meer opzettelijk, want uit het oogpunt van Noor was het een man waar ik zo voor zou vallen (of ik zou hem koppelen aan Mads). Om hem te leren kennen ín zijn hoofd… Dat vond ik hele andere koek. Joost is een lieve man, met twee fijne banen, maar plots loopt meer dan één ding mis in zijn leven. Hij krijgt een interessante mogelijkheid om over keizer Augustus te schrijven, en dat loopt wat minder wetenschappelijk dan zijn voorkeur heeft. Zo lief als ik Joost vindt als buitenstaander, zo frustrerend werd hij in dit verhaal. Na het ontmoeten van een jong meisje, krijgt hij intense vadergevoelens. Iedere vrouw die hij tegenkomt ziet hij als potentiele moeder. Soms levert dat hilarische, zeer mannelijke (denk ik) situaties op. Een dame met bijzondere voorkeur in bed, die duidelijk geen geschikt moedermateriaal is, maar waarvan zijn Kees echt andere ideeën heeft. Best grappig allemaal hoor, maar persoonlijk niet iets waar ik bijzonder in geinteresseerd ben. Madelon vond het wel weer geweldig, dus dit is zeker zo’n persoonlijk aspect.

dsc_1551

Hilarisch en liefdevol

Hoewel ik niet zo nodig ín het hoofd van Joost hoef te zitten, is zijn verhaal wel boeiend. Het is een vleugje absurd, met een tikkie Da Vinci Code, maar dan vanuit de belevingswereld van keurige, ongetrouwde veertiger. Als hij in aanraking komt met het geheim genootschap, krijgt zijn leven een wat absurde wending. Soms had ik wat moeite met de geloofwaardigheid van de richting die het verhaal uitging. Dat terwijl ik Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) juist zo fantastisch vond, omdat het constant realistisch voelde. Ik vind het fantastisch dat Astrid Harrewijn in een soortgelijke setting, zo’n compleet ander verhaal kan neerzetten, maar ik heb een duidelijke voorkeur voor het oogpunt van Noor. Unieke verborgen stukken, voorspellingen en een groepje mysterieuze mannen. Het zit allemaal in het verhaal van Joost, wat het een zeer afwisselend boek maakt. Het volgende boek is vast weer geschreven uit het oogpunt van een ander personage, en dat gaat me vast weer veel beter bevallen.

Hoewel ik minder enthousiast ben over Daar heb je vrienden voor, vind ik dat Astrid Harrewijn een heerlijke schrijfstijl heeft. Ik ben gek op de het-lukt-niet-allemaal-zoals-je-wilt sfeer van dit verhaal, maar om het verhaal vanuit Joost’s pov te beleven was niet helemaal aan mij besteed.

Daar heb je vrienden voor – Astrid Harrewijn – Boekerij – 15,- – recensie-exemplaar