Floatfit: zweten in het water | Sportaanraders

Tot voor kort had ik er nog nooit van gehoord, maar inmiddels die ik het alweer een maand of drie: Floatfit. Dankzij vriendinnetje Madelon maakte ik kennis met deze best wel nieuwe watersport en eigenlijk was ik meteen verslaafd. Net uit het water leek het me leuk om jullie wat meer te vertellen over deze bijzondere activiteit.

HIIT op een aquabase

Floatfit is een zogenaam High Intensity Interval Training, maar dan op een drijvende mat op diep water. Inmiddels heb ik zoveel lessen meegemaakt, dat ik kan zeggen dat er niet altijd sprake is van dat HIIT, maar de lessen zijn elke keer weer een uitdaging. Je traint namelijk een heleboel minder gebruikelijke spieren (vooral in je core) om je balans te houden, en dat is best een opgave! Een hele hoop gebruikelijke fitness-oefeningen komen voorbij (mountainclimbers, commando’s, burpees, sit-ups en push-ups om er maar een paar te noemen). Maar door de mat waar je balans op moet vinden krijgen dit soort oefeningen een heel andere dimensie. Daarnaast zijn er ook nog een heleboel oefeningen die echt gericht zijn op de aquabase. Wat denk je bijvoorbeeld van een heel liefje lang van de mat afspringen, er weer op springen, gaan staan en weer in het water springen? Klinkt niet heel spannend, maar geloof me, dit is een hele pittige. Elke les zijn de oefeningen weer anders, en ook per trainer verschilt de les. Maar iedere week is het weer heel leuk, intensief en gezellig. Zeker als je iets te fanatiek gaat met de oefeningen, gebeurt het regelmatig dat je een duik in het water neemt. En dat is niet alleen grappig, maar ook meteen een leuke uitdaging om weer zo snel mogelijk terug op je mat te staan. It’s all part of the fun.

De drie pro-tips van Ellis*

  1. Draag strakke sportkleding tijdens je floatfit-les. 
    Tijdens het floatfitten spring je, hang je met je hoofd naar beneden, schop je met je benen in de lucht en doe je nog een heleboel andere charmante oefeningen. Het is wel zo comfortabel als je je dan geen zorgen hoeft te maken over borsten of billen die uit je bikini hupsen. Ook je shirt kan het beste maar zo strak mogelijk zijn, het is alleen maar zwaar als er ruimte is om water te vangen onder je shirt. En tijdens het in het water springen wil je ook geen shirt over je gezicht hebben. Zorg dus voor lekker strakke kleding die snel droogt.

    In deze outfit of een soortgelijke) doe ik mijn lesjes

  2. Focus je eerst op balans, en daarna op energie.
    Mijn grootste fout tijdens floatfit is dat ik heel veel energie geef, en vervolgens driehonderd keer van mijn mat af moet duiken omdat ik mijn evenwicht verlies. Het is goed om veel energie te geven, maar je balans houden heeft net een klein beetje meer prioriteit. Doe die sprong dus eerst wat minder hoog, zodat je weet hoe je op de mat landt. Als je weet waar je zwaartepunt ligt kan je de oefening altijd wat energieker maken.
  3. Zie het terugklimmen op de aquabase ook als een oefening.
    Zeker in het begin zal je regelmatig in het water liggen. Maar eerlijk gezegd gebeurt het mij ook nog regelmatig. Het is heel makkelijk om je “in-het-water-momentje” te zien als eventjes rust, maar dat is alleen maar zonde van de 30 minuten training die zo’n les duurt. Ik probeer altijd zo snel mogelijk weer terug op de mat staan. Dat betekent jezelf snel op de mat drukken, fanatiek klimmen en je balans weer zo snel mogelijk vinden. Zo verlies je geen minuut van je kostbare trainingstijd!
  4. Verlies het middelpunt van je mat niet uit het oog.
    In het midden van de aquabase staat een symbooltje om aan te geven wat het meest stabiele punt is van de mat. Als je springt, of een andere oefening doet, verlies dit punt dan niet uit het oog. Precies daar blijf je het makkelijkst op je mat staan. Fijn om te weten!
  5. Gebruik je tenen om te stabiliseren.
    Een houding die regelmatig terugkomt is de plank. Hoog, laag, als basis voor een andere oefening of gewoon op zichzelfstaand. In het begin had ik heel veel moeite om in deze houding op de mat te blijven. Tot een vrouw naast me de tip gaf om mijn tenen op de mat te zetten (Dus zoals ze op de grond staan, in plaats van met je teennagels op de mat). En dat helpt zo ontzettend veel! Als ik om me heen kijk zie ik veel mensen dat “fout” doen. Dus als je ooit aan het floatfitten gaat, denk aan je tenen!

*Het mag duidelijk zijn dat ik geen pro ben, maar ik kan je wel al wat tips geven op basis van mijn ervaring.

En, is floatfit iets voor jou? 

Comments
  • Madelon

    Jaaaa! Het is echt zo leuk om te doen <3
    Ik ga kijken of ik het a mijn vakantie regelmatiger kan oppakken. Ik vind het heerlijk om even flink bezig te zijn en dat water doet me altijd weer goed ☺️

  • Emmy

    Dit zou nog wel eens iets voor mij kunnen zijn!

  • zwartraafje

    Ik heb onlangs nog te horen gekregen dat ik enkel dingen mag doen die zo min mogelijk belastend zijn. Stukjes fietsen met de elektrische fiets zijn bijvoorbeeld door de houding die aanneemt (en de schokken die je opvangt) al vrij belastend voor mijn lichaam. Zwemmen zou ik wel mogen doen (zolang ik niet teveel probeer te doen) en ook Tai Chi en een Yin Yoga zijn een optie. jaren geleden heb ik een tijd Aquagym gedaan en dat vond ik super leuk maar dat is ondertussen blijkbaar ook al te intensief geworden. Het ziet er dus naar uit dat ik thuis de Tai Chi terug ga opstarten, in september naar de plaatselijke Femma Yoga-lessen ga volgen én hopelijk ook eens af en toe tot in het zwembad zal geraken.

    Ik zal er uiteraard geen atletisch figuur door krijgen maar in beweging blijven lijkt me sowieso positief. Zelfs als ik er niet door kan afvallen.

    • Ellis
      zwartraafje

      Mijn mama doet ook al jaaaaaaren Tai Chi. En helemaal met je eens hoor: bewegen is positief, op welke manier dan ook. Afvallen is weer heel wat anders. Yoga vind ik zelf heel lastig, ik kan helemaal niet zo goed rustig bewegen. Maar ik vind het wel heel leuk om te doen, jammer dat het zo duur is overal.

  • mARJOLIJN

    Oeh, klinkt tof, maar ook heeeeel intensief!

    • Ellis
      mARJOLIJN

      Hihi, de ene keer meer dan de andere! Als je een keertje mee wilt 😉

  • Annelies

    Ik had er nog nooit van gehoord, maar dit ziet er leuk (en moeilijk!) uit!

  • esmee

    Ik weet niet of ik nog wil leven na zo’n oefening

  • mascha

    Dit klinkt heel tof, Misschien ga ik dit wel een keertje doen! Dit is de eerste keer in JAREN dat ik weer iets zie, waarvan ik denk: ja! dit is leuk. Naast gardlopen moet ik eigenlijk ook iets anders gaan doen, en ik wil graag thuissporten, maar dat komt er nog neit helemaal van. Dit klinkt wel als een goeie om eens te proberen